Főoldal

Marton Géza: Aquincumi napóra
Szerző: Marton Géza
2015. January 13., Tuesday
Óbudán akármerre ásnak római kori romokat, leleteket találnak régészeink. Egy ilyen feltárás során került el? egy márvány töredék, egy hadmérnök "m?szerének" egy darabkája, amit mint napóra is használhattak az I-II. század során.
Vilmos Mihály: Az egyperces napóra esete
Szerző: Vilmos Mihály
2015. January 13., Tuesday
Vilmos Mihály kísérletez? szellemér?l ismert. Ezúttal is egy napórás kísérletét mutatta be a hallgatóságnak.
Mizser Attila: Jedrzejow napóra múzeum
Szerző: Mizser Attila
2015. January 13., Tuesday
Lengyelországban létezik egy városka, ami Napóra múzeumáról nevezetes. Jedrzejow orvosa amat?rcsillagász volt és élete során több száz napórát gy?jtött össze, amib?l a múzeum anyagát összeállították. Az itteni látogatásáról mesált nekünk Mizser Attila.
Hannák Judit: Életadó csillagunk
Szerző: Hannák Judit
2015. January 13., Tuesday
A napóra "mozgató rugója" központi csillagunk a Nap. Az MCSE Napészlel? Szakcsoportjának vezetöje, Hannák Judit segítségével kicsit többet tudhattunk meg felépítéséröl, müködésér?l.
Keszthelyi Sándor: Középkori számaink, középkori napóráink
Szerző: Keszthelyi Sándor
2015. January 13., Tuesday
Római vagy arab számokat alkalmaztak-e inkább a középkorban? És ha arab számok, akkor milyen számokat írtak, véstek a napórák számlapjára? Ezt a kérdést járta körül Keszthelyi Sándor érdekes bemutatója.
Varga Máté: A kaposszentjakabi bencés apátság középkori napórája
Szerző: Varga Máté
2015. January 13., Tuesday
Varga Máté régész a Somogy megyei Kaposszentjakabon végzett régészeti feltárás során el?került középkori napóra maradványt és a korszak jellegzetes napóra típusait ismertette.
Bartha Lajos: Napórákról egyszer másként
Szerző: Bartha Lajos
2015. January 12., Monday
Bartha Lajos ezúttal olyan érdekes információkat osztott meg velünk a napórákról, amelyeket hosszú évek kutatómunkájával gy?jtött össze.
Ponori Thewrewk Aurél: Napóra a Bibliában
Szerző: Ponori Thewrewk Aurél
2015. January 12., Monday
szakcsoportunk tiszteletbeli elnöke betegsége miatt sajnos nem tudott a Találkozón személyesen megjelenni, de el?adásának anyagát elküldte és Sragner Márta prezentálásában hallgathattuk meg.
Herczeg Tamás: Augustus császár „napórája” Rómában. A SOLARE OBELISZK
Szerző: Herczeg Tamás
2015. January 12., Monday
A Solare obeliszk kezdeti sorsát  id.Plinius (Kr.u. 23-79)  Historia Naturalis XXXVI. 64-73. latin
nyelv? munkájából ismerjük. Eszerint a Kr.e. VI. századból származó obeliszket  Augustus császár az egyiptomi Heliopolisból hozatta Rómába és állíttatta fel a Campus Martiuson (Mars mez?n) oly módon, hogy az obeliszk árnyékának változó hosszúságát  egy kikövezett sávon fémlemezekkel megjelölhessék.
Prof. Dr. Atilla Bir: Oszmán napórák és kvadráns
Szerző: Prof. Dr. Atilla Bir
2015. January 11., Sunday
Dr. Atilla Birnek, az Isztambuli Egyetem professzor emeritusának elöadása az oszmán napórákról és felújításukról.

Az oldal tetejére