Főoldal Cikkek, hírek Zarbula napórái
 
Főoldal
A Szakcsoportról
Programok, események
A napórák története
Napóra típusok és szerkesztésük
Magyarországi napórák
Új napórák
Külföldi napórák
Cikkek, hírek
Linkek
Kapcsolat
A hónap napórája
Zarbula napórái Konvertálás PDF-formátumba Nyomtatás Elküldés emailben
Szerző: Alain Ferreira - Marton Géza
2009. szeptember 28., hétfő

Egy XIX. századi olasz vándorfestő napórái

Közel tizenöt éve, a franciaországi Felső Alpok gyönyörű tájain, ahol a világon a legtőbb napóra található, Paul Gagnaire és barátai felfedezték, hogy pár XIX. századi napórán látszanak a szerkesztés vonalai. Ezeket a napórákat, mint az később bebizonyosodott, egy magát “ZGF” vagy “GFZ” monogrammal jegyző olasz vándorfestő, bizonyos Giovanni Francesco Zarbula készítette 1830 és 1876 között. Eddig 95 napóráját azonosították, amiből már többet restauráltak az elmúlt években. Zarbula ötletes szerkesztési módja, és jellegzetes festési stílusa, díszítő elemei sajátosan egyediíé teszik napóráit.

ImageLes Verneys en Savoie

A legkorábbi bizonyíthatóan általa készített napóra 1830-ból származik. Már itt is felismerhető, későbbi kiforrott stílusának bizonyos elemei, de az igazi Zarbula stílus, és a legtöbb napóra az 1840-es évből ered.

Szerkesztési módszerének lényege, hogy a napóra helyének kijelölése után közvetlenül a közelítőleg déli tájolású falra, a Nap, és egy a falra merőleges gnomon alkalmazásával szerkesztette meg a számlapot. E módszer előnye, hogy nem volt szüksége táblázatokra, és bonyolult számításokra ahhoz, hogy pontos napórát szerkeszthessen a fal elfordulásának megfelelően.

ImageA szerkesztés

Látványossá ezeket a napórákat mégis inkább a festési technika, a színek alkalmazása, és a díszítő elemek egyedisége teszi. Zarbula a frissen vakolt falra, freskó technológiával dolgozott. Színeit földfestékekből és fém-oxidok használatával állította elő. Napóráit festett keretbe foglalta, mely keret felső részét virágkosarakkal, különféle néha egészen egzotikus madarakkal, mint a tukán, díszítette. Gyakran találkozhatunk a Nap, és a Hold motívumokkal, valamint szabadkőműves, és egyházi jelképekkel is. Több napóráján olvasható latin-, olasz- vagy francia-nyelvű felirat.

Az 1840-es évben már szinte teljesen kialakult Zarbula stílusa, és ez az év az, amikor 12 napórát készít egy éven belül, míg az ezt megelőző tíz évben összesen 6 napórájáról tudunk. A napórákon kívül templomok festésével, díszítésével tarthatta fent magát, aminek ékes bizonyítéka a St. Sébatien kápolna Vallouise Le Villard-ban. Itt két napórát is festett, egyet a déli homlokzatra, “Zarbula” stílusban, míg a sarok keleti oldalára hagyományos módon szerkesztett óra került. A déli oldalon még más festményei is láthatóak, mint Szent Sebestyén a kápolna névadója, és egy “Fekete” Madonna.

ImageVallouise Le Villard

Zarbula napóráiból szerencsére sok jó állapotban maradt meg, számos példányt restauráltak már a rosszabb állapotúak közül, de sajnos van néhány, amelyekről csak fénykép, vagy az emlékezet maradt.

Az Alpok e csodálatos vidékét járva érdemes Zarbula mester egy-két napóráját felkeresni, és személyesen is meggyőződni a szerkesztési vonalak meglétéről, miközben a napóra látványában gyönyörködünk.


 

 

 

 
 
Az oldal tetejére